Friday 8 December 2017

Jangan Pandang Remeh pada Tanda-tanda Penyakit Kencing Manis Terutama No. 4!

1. Haus yang berlebihan dan kerap kencing

Haus yang berlebihan (juga dipanggil polydipsia) dan peningkatan kencing (juga dikenali sebagai poliuria) adalah gejala penyakit kencing manis klasik. Apabila seseorang menghidap diabetes, gula berlebihan (glukosa) terbentuk dalam darah. Buah pinggang terpaksa bekerja lebih masa untuk menapis dan menyerap gula berlebihan. Gula berlebihan akan dibuang melalui air kencing sekaligus menarik cecair dari tisu. Ini mencetuskan kencing lebih kerap, yang boleh menyebabkan seseorang mengalami dehidrasi. 

2. Keletihan

Pesakit mungkin merasa penat. Banyak faktor yang boleh menyumbang kepada perkara ini. Antaranya termasuklah dehidrasi daripada peningkatan kencing dan ketidakupayaan tubuh berfungsi dengan baik, kerana ia kurang dapat menggunakan gula untuk keperluan tenaga.

3. Pengurangan berat

Perubahan berat badan kemungkinan tanda-tanda dan gejala diabetes. Apabila anda kehilangan gula melalui kencing kerap, anda juga kehilangan kalori. Pada masa yang sama, kencing manis boleh menyimpan gula dari makanan dan tidak memasuki ke sel-sel badan menyebabkan kelaparan yang berterusan. Kesan gabungan tersebut berpotensi menyebabkan kehilangan berat badan yang cepat, terutamanya jika pedakit mempunyai diabetes jenis 1.

4. Penglihatan kabur

Gejala diabetes kadang-kadang melibatkan penglihatan. Tahap gula darah yang tinggi memberi kesan pada cecair dari tisu, termasuk kanta mata. Ini memberi kesan keupayaan pesakit untuk memberi tumpuan. Jika tidak dirawat, kencing manis boleh menyebabkan pembuluh darah baru terbentuk di retina - bahagian belakang mata anda. Bagi kebanyakan orang, perubahan awal ini tidak menyebabkan masalah penglihatan. Walau bagaimanapun, jika perubahan ini tidak dapat dikesan, mereka boleh menyebabkan kehilangan penglihatan dan buta.

No comments:

Post a Comment